De Toyota GT 86 was een populaire stuurmansauto en krijgt daarom een opvolger. Dat is de GR86. Autoweek, Autovisie en het AD konden alvast rijden met het prototype. Hoe is dat bevallen? Lees hier een paar highlights van hun testverslagen.
Het goede van vroeger
AutoWeek wordt meteen een beetje nostalgisch van de GR86: “In deze tijden van crossovers, stekkerauto’s en megalomane supercars met te veel vermogen voelt de Toyota GR86 aan als een auto van vroeger. De Toyota is superlicht en anno 2021 extreem analoog. Zodra de voor- of achterwielen wat beginnen te glijden, voel je dat in je stuur en kun je je gas- of stuurinput aanpassen. Zo oldschool als in deze GR86 zien we het echt zelden en dat is een compliment. Het is een auto die een brede glimlach op je gezicht tovert.”
Stuurmansauto
Bij Autovisie is de GT 86 nog altijd een grote favoriet, dus keken ze uit naar zijn opvolger: “Groot was onze vreugde toen we vernamen dat de GR86 tóch deze kant op komt. De GR86 is een doorontwikkeling met meer vermogen en meer raffinement. De roep om meer vermogen is beantwoord met een tot 2,4 liter cilinderinhoud opgeboorde versie van de tweeliter boxermotor. Die levert voortaan 234 pk en vooral 250 Nm, waardoor hij flink sneller is geworden. Toyota heeft het extreem overstuurde karakter van GT 86 geenszins ingeperkt. De GR86 is meer dan ooit Toyota’s hoop in bange stuurmansdagen!”
Absolute pretmachine
Ook het AD is zeer te spreken over de auto: “Er is maar weinig dat enigszins het gevoel biedt van een ‘analoge‘ rijsensatie. De nieuwe Toyota GR86 doet dat wel: een 234 pk sterke achterwielaangedreven coupé die veel rauwer en ruiger is dan ‘ie eruitziet. Het is puur genieten. Vooral ook omdat zaken als turbo’s, ingewikkelde assistentiesystemen en andere elektronica, compleet ontbreken. Toyota roept dat het geen saaie auto’s meer wil maken en inderdaad: saai is rijden met deze auto zelden tot nooit. Voor liefhebbers van puur en ongefilterd autorijden is het een absolute pretmachine.”